8/17/2015

NIE MAM CZASU

Pro­fesor fi­lozo­fii na zajęcia ze stu­den­ta­mi przy­niósł og­romny słój. Pos­ta­wił go na biur­ku i bez słowa zaczął wy­pełniać piłeczka­mi gol­fo­wymi. Kiedy skończył, za­pytał stu­dentów, czy słój jest pełny. Stwier­dzi­li, że tak. Wte­dy pro­fesor sięgnął po pu­dełko pełne ka­myczków. Wsy­pał je do słoja i wstrząsnął ni­mi tak, że ka­myczki wy­pełniły wol­ne przes­trze­nie po­między piłeczka­mi gol­fo­wymi. Po­now­nie za­pytał stu­dentów, czy słój jest pełny. Stu­den­ci po­now­nie od­parli, że jest. Pro­fesor chwy­cił ko­lej­ne pu­dełko. Było ono pełne pias­ku. Wsy­pał piasek do słoika tak, że wy­pełnił on całą wolną przes­trzeń w słoju aż po sa­me brze­gi. Odłożył pu­dełko i raz jeszcze za­pytał, czy słój jest pełny. Stu­den­ci jed­no­myślnie od­parli, że tak. Wte­dy pro­fesor sięgnął pod biur­ko i wyjął stamtąd fi­liżankę ka­wy. Po­woli wlał do słoika, poz­wa­lając jej wsiąknąć w piasek.


Stu­den­ci się ro­ześmiali. Gdy śmiech na ucichł, pro­fesor rzekł: "A te­raz chciałbym, abyście wyob­ra­zili so­bie, że ten słój rep­re­zen­tu­je wasze życie. Piłeczki gol­fo­we to te rzeczy, które są naj­ważniej­sze - Bóg, rodzi­na, wasze dzieci, zdro­wie, przy­jaciele, pas­je życiowe - rzeczy, które na­wet gdy wszys­tkiego in­ne­go zab­raknie, spra­wią, że wasze życie na­dal będzie pełne. 

Ka­myczki to in­ne spra­wy ważne, ta­kie jak wasza pra­ca, dom, sa­mochód. Piasek na­tomiast to cała reszta, wszel­kie drob­ne spra­wy. Jeżeli wsy­piecie piasek do słoja w pier­wszej ko­lej­ności, zab­raknie miej­sca na ka­myczki i piłki gol­fo­we. Tak sa­mo jak w życiu. Jeżeli cały swój czas i ener­gię poświeci­cie na błahos­tki, zab­raknie wam cza­su i ener­gii na rzeczy nap­rawdę is­totne. Przykładaj­cie wagę do tych spraw, które de­cydują o waszym szczęściu. Baw­cie się z dziećmi, znajdźcie czas, by pójść do le­karza, zap­roście par­tne­ra na ko­lację. Zaw­sze znaj­dzie się czas, by pos­przątać dom czy nap­ra­wić cieknący kran. Naj­pierw zaj­mijcie się piłeczka­mi gol­fo­wymi, rzecza­mi, które nap­rawdę są ważne. Us­talcie swo­je priory­tety. Reszta to tyl­ko piasek". 

Gdy skończył, jed­na ze stu­den­tek uniosła rękę i za­pytała, co w ta­kim ra­zie oz­nacza ka­wa. Pro­fesor uśmie­chnął się, po czym od­parł: " Dob­rze ,że za­dałeś to py­tanie. To ma na ce­lu uświado­mić wam, że nieważne jak pełne wy­daje się wam wasze życie, zaw­sze znaj­dzie się w nim miej­sce na fi­liżankę ka­wy z przy­jacielem".


Często narzekamy na brak czasu. Uważamy, że doba trwa za krótko, że życie wymaga od nas zbyt dużo, że ciągle jest coś do zrobienia, że nigdy nie idzie się wyrobić. Wieczorem, podsumowując dzień mamy świadomość, że czegoś ze swojej długiej listy zadań nie zrobiliśmy. Przygnębia to nas i zniechęca. Ciągłe wyścigi z czasem męczą nas.

 Spójrzmy prawdzie w oczy. Wymówkę "Nie mam czasu" zwykle stosujemy przeciwko samym sobie, fakt jest taki, że oszukujemy siebie. Przecież w rzeczywistości mamy czas. Jednak to, jak go wykorzystamy to już inna sprawa. Przeważnie marnujemy sporą część dnia na uciekanie od obowiązków i wymyślanie pretekstów, by ich nie wykonać. Takie wymówki utwierdzają nas w przekonaniu, że faktycznie nie mięliśmy czasu i są one uzasadnione. No, bo w końcu byliśmy zajęci! Potrzebujemy byle wykrętu, by zagłuszyć wyrzuty sumienia. 
Czy to były rzeczy, które tak pilnie mieliśmy wykonać? Chyba nie... Nie można o nich powiedzieć, że były ważne. Po prostu wymagały od nas mniej wysiłku. Prawda jest taka, że jesteśmy leniwi. Zamiast powiedzieć: "Nie mam czasu", powinniśmy użyć słów: "Nie chce mi się."

Nie narzekajmy, że czas szybko leci, tylko weźmy się wreszcie do roboty! Zajmijmy się najpierw "piłeczkami golfowymi", czyli rzeczami, które rzeczywiście są ważne i mogą w jakiś sposób wpłynąć na nasze życie. Później zabierzmy się za "kamyczki", a dopiero później za "piasek", który jest tylko uzupełnieniem dobrobytu naszego istnienia. Nigdy nie zamieniajmy kolejności wkładania składników do słoja- naszego życia, bo w ten sposób nic nam się nie uda, a w naszym życiu zabraknie miejsca na "kamyki" i "piłeczki golfowe". Ustalmy swoje priorytety, oraz to, co jest tylko mniej znaczącym "piaskiem". Dzięki temu uda nam się osiągnąć to, co zechcemy, a dodatkowo zyskamy chwilę na to, by odpocząć.

|CROP TOP <KLIK>|
Moja współpraca z dresskink wisi na jednym, cienkim włosku, może zakończyć się w każdej chwili. Ten sklep ma na prawdę świetne ubrania, dobrej jakości. Bardzo zależy mi na utrzymaniu tej współpracy, dlatego proszę Was o pomoc. Poklikajcie w kilka linków. Jeśli podacie mi ceny, ja wybiorę 5 blogów i polecę je w przyszłym poście!

73 comments:

  1. Mi też brakuje czasu. Myślę, że jest to spowodowane właśnie tymi powodami, które podałaś :D
    Choies crop top: $17.99
    inspiracjeamelii.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Dobry post! :) Obserwuje XDD
    http://ania-grabowska.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Mega post ! crop top: $17.99 fajne zdjęcia :)

    ReplyDelete
  4. A ja zawsze sobie wszystko tak rozplanuje, ze daje rade :D No ale czesto jednak wychodzi inaczej :D
    Bardzo fajny post! Na silownie zawsze sie znajdzie czas! ... tam tez mozna spac xd

    Versjada (KILK)

    ReplyDelete
  5. Mi zazwyczaj czasu wystarcza. :) ALe są momentu gdy czas leci szybko i niestarcza na nic czasu .
    Zapraszam : goo-misek.blogspot.com
    Zostałaś nominowana do LBA .!

    ReplyDelete
  6. wow, bardzo fajny post, wręcz piękny i świetnie napisany ;)
    introverted-journal.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Ciekawa forma, ta pierwsza część świetnie napisana!

    ReplyDelete
  8. Przy dziecku często nie mam czasu na wiele rzeczy, machina napędza sie sama - bo nie mam czasu na znajomych, a skoro na znajomych to i wyjścia, a jak na wyjścia to mam tyle obowiązków! Ale nie mam czasu na obowiązki bo musze odpocząć... I cały dzien niestety, ale mija bezproduktywnie. :(
    Twój post dał mi duzo do myślenia :)

    www.paniyoanna.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Każdy chyba narzeka na brak czasu. Ale jeśli tylko chcemy to znajdziemy go trochę. To tylko wymówka. Cena pierwszego plecaka $5.59

    Mój blog - klik!

    ReplyDelete
  10. Świetny wpis, zawsze jest na wszystko czas, wystarczy go tylko jakoś zorganizować
    Pozdrawiam,Madda
    blog ->klik

    ReplyDelete
  11. Mądry post :)
    5.75 ; 6.53 ; 5.99
    http://nikolaobecna.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. poklikane!

    http://by-aleksandraa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  13. Ceny: 5.59$, 5.75$, (w tym linku cena nie chciała się wyświetlić), 5.99$, 3.83$
    http://emiemaila.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Przepraszam, ostatnia cena to: 4.83$

      Delete
  14. Świetny post, nie mogłam się oderwać ani na chwile od czytania dopóki nie skończyłam go czytać do końca. Ja również uważam, że w pierwszej kolejności powinniśmy się zająć najważniejszymi dla nas sprawami, a dopiero później przejść do tych mniej ważnych. :)
    Plecaki $ 5.75 , $ 6.53 , $ 5.99 , $ 4.83.
    http://fotismylife.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. Świetny post !
    Ja niestety tak mam że zajmuję sie najpierw kamyczkami a dopiero później piłeczkami golfowymi czyli tymi najważniejszymi rzeczami. Bardzo przemyślanie napisane. Super !

    Zapraszam na mój blog KLIK

    ReplyDelete
  16. Świetny post i genialny przykład :) Zgadzam się z tobą, uważam, że ilość czasu zależy od rzeczy na które zdecydujemy się go poświęcić i od naszych priorytetów.
    P.S. Poklikałam w linki, czy mogłabym prosić o to samo, jeżeli to nie problem :)
    Love Life Every Day
    everydaybeauty instagram

    ReplyDelete
  17. Czytając ten post myślałam, że czytam artykuł w jakimś magazynie psychologicznym, jestem pod wrażeniem. Bardzo mądry post, skąd bierzesz te pomysły ?!
    W moim życiu jest więcej piasku niż piłek golfowych i kamyków a tak naprawdę na filiżankę kawy już nie ma miejsca, myślę, że powinnam to zmienić :)
    Ostatnia cena : 4,83 $
    Pozdrawiam !
    cherryandclaudia.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Mogłabyś przynajmniej dodać cudzysłów lub podać źródło ;)
    http://pozaschematy.pl/2009/01/21/to-co-wazne-w-zyciu/

    Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nawet sie nie wytłumaczy :P

      Delete
    2. Dokładnie :) Ale najważniejsze jest by zyskać uznanie innych! "Ale super to napisałaś!" Szkoda tylko, że to nie ona ;)

      Delete
    3. Przepraszam, macie rację. Powinnam podać źródło. Dzięki za słuszną uwagę. Już napisałam skąd wzięłam tekst ;)

      Delete
  19. Bardzo motywujący post! Często brakuje nam czasu na te ważniejsze rzeczy.. Cudowne plecaki z Dresslink, poklikałam we wszystkie linki ♥

    Pozdrawiam xx
    http://neverstopdreaminggg.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Bardzo mądry i dający do myślenia post. :)) Staram się spełniać wszystko co sobie zaplanuj, ale z tym jest niestety różnie. Śliczne zdjęcia! :))
    Pozdrawiam ♥
    http://princessdooomiii.blogspot.com

    ReplyDelete
  21. Bardzo mądry post! :)
    Ja wolnego czasu mam wiele,bynajmniej w wakacje. W roku szkolnym nie mam go prawie w ogóle ;)

    ReplyDelete
  22. Bardzo ładne zdjęcia! Trochę poklikałam, obserwuję!

    http://50shadesofworkout.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ten profesor to ma rację ;). "Nie mam czasu" jasnee gdy ktoś tak mówi to tylko tania wymówka.
      Zapraszam do mnie :)
      Mam nadzieję, że przeczytasz i skomentujesz :))
      www.aleksandraczaja.blogspot.com

      Delete
  23. Na jakiś zajęciach na uczelni , już nie pamiętam na jakiś nasz wykładowca też nam o tym powiedział, fajnie, że o tym napisałaś taka wizualizacja naprawdę dużo daje do myślenia i przeanalizowania swojego życia i czasu, który często marnujemy na głupoty jak oglądanie serialu, bo akurat leci w tv, a równie dobrze mogłybyśmy w tym czasie zrobić coś dla siebie co nas uszczęśliwi.
    Pozdrawiam
    Vivi
    Vivienne Night Blog

    BLOG | INSTAGRAM | TWITTER | FACEBOOK | BLOGLOVIN'

    ReplyDelete
  24. swietny post, daje dużo do myślenia nawet mi :) nigdy bym nie pomyślała o przytoczeniu do wpisu tego typu treści - plus dla ciebie :)

    http://sleek-week.blogspot.com/

    ReplyDelete
  25. Jak widać często wmawiamy sobie, że nie mamy czasu, wcale tak nie jest. Jednak trzeba się postawić przed faktem, że gdy nie będziemy nic robić i mówić że nie mamy na coś czasu, to nie osiągniemy tego co pragniemy :)

    ReplyDelete
  26. $5.75 plecak i torba pandusie :) sweet zapraszam do mnie na nowy post
    http://www.byzuza.blogspot.com/2015/08/ombre-nowy-telefon.html

    ZACHĘCAM DO DODAWANIA SIĘ DO WITRYNY " OBSERWATORZY "

    ReplyDelete
  27. Genialnie napisane, bardzo fajna historia z tym profesorem. Jednak ja też często narzekam, że na coś nie mam czasu. Mimo to mam go na to by oglądać tv i siedzieć w necie :)

    http://savemydayaleksandraklisko.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. zawsze na wszystko mozna znalesc czas, tylko trzeba chciec,ja pamietam jak ja sie bałam ze nie pogodze z nauka do matury , nauka na bieżąco i jeszcze spotkania z chlopakiem ale mi sie udało
    http://happinessismytarget.blogspot.com/

    ReplyDelete
  29. Post bardzo motywujący, zwłaszcza ten początek, dał mi do myślenia. (Biały plecak-US$ 5.99)

    Sometimes my-klik!

    ReplyDelete
  30. łał genialny post zwłaszcza ten początek ! :)
    super :)
    piękne zdjecia
    Mój blog KLIK
    Mój blog KLIK

    ReplyDelete
  31. Przyjemny, mądrze napisana post o ciekawym temacie =) Jestem pod wrażeniem, że tak dobrze podeszłaś do tego tematu. Miło mi będzie przeczytać kolejne p0odobne posty <3 Śliczny design, chętnie będę wpadać częściej!
    ~Muff~

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Mądry post,dobrze się go czyta :)
    Ceny:
    $5,75
    $6.53
    $5.99
    $4.83

    http://oliviablack01.blogspot.com

    ReplyDelete
  34. Początek post jest genialny :)
    yelloow-book.blogspot.com

    ReplyDelete
  35. wow,dałaś niezły przykład z tym profesorem ;) poklikałam i liczę na rewanż ;)

    http://przyszlosczapisanawterazniejszosci.blogspot.com/2015/08/przeglad-sklepu-dresslink.html - Mogłabyś poklikać i pomóc? Czeka tam konkurs!

    ReplyDelete
  36. Poklikane :)


    http://nuskaaaa.blogspot.com/2015/08/zosc.html?m=0
    Post lifestyle'owy. Zapraszam i zachęcam do głosowania w ankiecie, komentowania i obserwacji.
    https://m.facebook.com/nuska258/insights/?%20ref=bookmarks&soft=notifications#!/nuska258/insights/?%20ref=bookmarks&soft=bookmarks
    Grupa "Blogowanie z pasji... <3", nie ma tu propozycji ani "OBS/OBS", ani " KOM/KOM", ponad to ponuję tu miła atmosfera. Zapraszamy w nasze skromne progi! :3
    Pi)szesz bardzo ładnie. Fajny styl pisania. Dbasz o szczegóły widać np. Ten napis "Nie mam czasu" w "nie mam czasu bo muszę
    ę wyjść na spacer z psem. Wygląd strasznie mi się podoba. Kocham te kolory! Wracając do posta: pracochłonny i długi, ale z sensem a nie tak "bjyłle by było dużo". Zdjęć też są ładne. :)

    ReplyDelete
  37. Niesamowita historia, chociaż mówi się, że to właśnie te drobiazgi przesądzają o naszym szczęściu, ponieważ gdy się złączą, powstaje z nich coś wielkiego :)
    Bardzo mądrze napisane, zgadzam się z tobą. Jeśli czegoś się naprawdę pragnie, to można skrócić sobie sen o pół godziny, nie zbiednieje się od tego. Film może oglądnąć kiedyś indziej, w wolnym czasie.
    Ceny: $5,75; $6.53; $5.99; $4.83
    http://amanna-crua.blogspot.com/

    ReplyDelete
  38. Naprawdę świetny wpis. To prawda, zawsze uważamy, że nie mamy czasu, kiedy tak naprawdę go mamy - jedynym problemem jest, że nic nam się nie chce.
    http://milaa-my-world.blogspot.com/

    ReplyDelete
  39. Bardzo mądry post. Historia ze słoikiem bardzo mnie zaskoczyła. Nigdy nie pomyślałabym, ze można tak właśnie patrzeć na świat.
    http://kaja-kapuscinska.blogspot.com/

    ReplyDelete
  40. ŁOooooooo szacun :o
    dawno nie widziałam takiego świetnego posta :o
    Obserwuje bloga ;)
    zapraszam do mnie

    http://goldenangelxx.blogspot.com/

    ReplyDelete
  41. Bardzo świetny post ! Pozdrawiam i zapraszam www.claudiiineelife.blogspot.com

    ReplyDelete
  42. Bardzo dobry post :)
    pozdrawiam i zapraszam do siebie : http://michalina-wolska.blogspot.com/

    ReplyDelete
  43. Wow... Niesamowite. Dało mi to bardzo to myślenia, porównanie nasze życia do słoika i rzeczy, które się w nim znajdują jest genialne, na pewno zapamiętam tę historię i będę sobie przypominać, ilekroć będę chciała coś "odłożyć na później".
    Czas zawsze jest, tylko trzeba umieć z niego korzystac :)

    miłego dnia! thousand-miles-to-heaven.blogspot.com ♥

    ReplyDelete
  44. Świetne, naprawdę świetne porównania. Ludzie powinni się zastanowić na co tracą czas i co jest dla nich ważne.
    Pierwszy raz zajrzałam na tego bloga i stwierdzam, że nie ostatni. Piszesz bardzo ciekawie oraz design jest bardzo przejrzysty.
    Zapraszam do mnie:
    http://pingusay.blogspot.com/

    ReplyDelete
  45. sama wymyśliłas to opowiadanie ?
    ?
    ?

    ReplyDelete
  46. świetnie napisane i bardzo ciekawie pokazane opowieścią
    pozdrawiam :*
    palaania.blogspot.com

    ReplyDelete
  47. Początek jest bardzo wciągający, chciałabym mieć takie zajęcia w szkole. Na pewno okazałoby się to bardziej potrzebne, ważniejsze od niutonów i nazw chmur.. Zdjęcia przepiękne, śliczna koszulka, a ten kwiatek uroczy. Pięknie wyglądasz w takiej fryzurze. Temat postu jest bardzo oryginalny i ciekawy. Ja często mówię, że nie mam czasu, a tak na prawdę po prostu jestem leniem i mi się nie chce. Od dziś zmienię to, będę się starać robić to co ważne. :)

    www.fashionforazmariaa.blogspot.com

    ReplyDelete
  48. Co za cudowny wpis! Obserwuję, komentuję, zaglądam!
    Pozdrawiam, Milena.

    ReplyDelete
  49. poklikałam. nie musisz mnie polecać, zrobiłam to, żeby Ci pomóc w współpracy :)
    bardzo mi się podoba ten post! a zwłaszcza ta metafora zawarta w historii. piłeczki, kamyczki i piasek idealnie ukazały to, co na prawdę ważne, a niełatwo to opisać zwykłymi słowami :)
    krysiastyle.blogspot.com- klik!

    ReplyDelete
  50. Mega post :* zapraszam do mnie http://jeessblogg.blogspot.co.uk/?m=1

    ReplyDelete
  51. Mi zaraz brak czasu się zacznie - na wszystko oprócz nauki... Nie ma to jak klasa maturalna... Ale faktycznie, trzeba się wziąć w garść i nie wykręcać się :)

    http://muffinkayum.blogspot.com/

    ReplyDelete
  52. Twój post jest naprawde genialny. Świetnie go napisałaś i w prosty sposób przekazałaś czytelnikowi swoje przemyślenie. Chciałabym tak pisać genialnie jak ty. Na podkreślenie tej dobrej roboty, masz naprawde genialne zdjęcia i uzdolnionego fotografa, i w dodatku sama jesteś prześliczna :) Zostawiam u Ciebie swoją obserwacje :) Zapraszam do siebie mam nadzieję, że zostawisz po sobie ślad http://bogwilife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  53. White Wifi Print Short Sleeve T-shirt - 12.99 $

    Blue Stripe Ripped Denim Shorts - 22.99 $

    Green Stripe Ripped Denim Shorts - 17.99 $

    Green Letter hem crop Vest - 16.99 $

    Gray strap print short sleeve loose T- shirt - 15.99 $

    Mój blog - http://www.byzuza.blogspot.com/

    ReplyDelete
  54. Ja zawsze sobie znajdę jakąś wymówkę i myślę, że tak samo ma bardzo dużo osób. Myślę, że żeby zabrać się za siebie trzeba zacząć od rzeczy małych i stopniowo podnosić sobie poprzeczkę. Dobry post, który dał mi do myślenia.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie:
    http://zmrozony.blogspot.com/

    ReplyDelete
  55. Myślę, że gdyby komuś serio zależało to na wszystko by znalazł czas..nawet żeby się porządnie wyspać. ;)
    roxannee-blog.blogspot.com

    ReplyDelete
  56. Świetny ten plecak i torebka w pandę! :)
    http://www.fit-healthylife.blogspot.com/

    ReplyDelete
  57. Jeju, Kinia, wyglądasz jak taki mały, piękny elf! Pięknie! :)


    Pozdrawiam, Pluta Klaudia. :)

    ReplyDelete
  58. Świetny ten ostatni plecak! :D A jeśli chodzi o całokształt postu to mądrze napisane. :))

    ReplyDelete
  59. Świetny przykład z tym profesorem :]
    Poklikałam :*

    http://bywikkis.blogspot.com/

    ReplyDelete
  60. Prześlicznie wyszłaś <3
    I pierwszy raz wiem, gdzie były robione zdjęcia.

    ReplyDelete

Dziękuję za każdy komentarz i obserwację.