2/27/2016

PORADNIK FOTOGRAFICZNY | BLOG ROKU 2015


Bardzo często chwalicie moje fotografie. Podobają Wam się ujęcia, kadry, kolory. Pytacie jaki mam aparat i co robię, że zdjęcia są takie jasne, ostre, przejrzyste. Zastanawiacie się jakiego programu do obróbki używam oraz jakie wybieram w nim opcje. Dlatego postanowiłam zdradzić Wam kilka prostych trików, moich rad i spostrzeżeń odnośnie fotografii. Zapraszam do dalszej części posta!


JAKI APARAT?
Moje zdjęcia wykonuję już od dłuższego czasu aparatem Sony cyber- shot dsc-h300. Często twierdzicie, że to lustrzanka, a jest to wbrew pozorom zwykła cyfrówka, no może z trochę wyższej półki. Zapłaciłam za nią około 600 zł, więc niewiele. Zdjęcia wychodzą moim zdaniem bardzo dobrej jakości. Jestem zadowolona z zakupu. Jeśli chcielibyście poczytać troszkę więcej o danych technicznych to --->tutaj<---  podaję Wam dokładne parametry.

KIEDY I GDZIE ROBIĆ ZDJĘCIA?
Najlepiej robić zdjęcia w jasnym pomieszczeniu przy oknie lub po prostu w plenerze. Jedną z najważniejszych zasad fotografii jest dobre oświetlenie, dlatego warto zarezerwować sobie poranek lub czas do południa. Opłaca także zakupić lampy, jeśli robimy zdjęcia w domu. Ja osobiście nie mam żadnych, fotograficznych, drogich, ani profesjonalnych, tylko po prostu najzwyklejsze reflektory z białą, ledową żarówką.

JAKIE TŁO?
Tło spełnia na zdjęciu dość istotną rolę. Może stanowić jedność z głównym elementem fotografii, wtedy warto świadomie dobierać jakieś fragmenty, które kolorystycznie współgrają z tym, co znajduje się na pierwszym planie. Ale czasami lepiej, kiedy tło jest po prostu jasne, jednolite i nie odwraca uwagi od centrum zdjęcia. Jeśli robimy ujęcia w plenerze, a najważniejszym ich elementem jest jakaś osoba, warto dobrać odpowiednie miejsce do jej stylizacji. Elegancka sukienka będzie dobrze się prezentowała na tle np. miasta, natomiast nie będzie wyglądać dobrze na polu między trawami. Z kolei luźniejsza stylówka będzie idealnie współgrać z kwiecistą łąką, czy lasem.

CIEKAWY KADR
W trakcie fotografowania jakiś przedmiotów zawsze robię ujęcia z każdej strony, przekładam, układam, szukam odpowiedniego ułożenia, tak, żeby całość ładnie się prezentowała. Lubię coś dokładać, komponować, ciągle eksperymentuję. Czasem przybliżam zoom, nieraz oddalam. Najważniejsze to  znalezienie tego właściwego, ciekawego kadru, który zainteresuje oglądających. 

JAK POZOWAĆ?
Jeśli wybieramy się na sesję, w której głównym elementem zdjęcia jesteśmy my sami to warto byłby przyjąć odpowiednie, ciekawe ustawienia, zamiast stać ciągle nieruchomo jak słup soli. Niektórzy stresują się przed aparatem, szczególnie jeśli towarzyszy temu fotograf. By uniknąć dodatkowego zdenerwowania dobrze jest wybierać się na sesje z kimś znanym i zaufanym, z kimś z kim mamy dobry kontakt (np, przyjaciółka, rodzeństwo, rodzice). Jak pozować? Warto poszukać ciekawych ustawień w internecie i nieco się na nich wzorować. Stanąć przed lustrem i poćwiczyć. Kombinować z rękami, nogami, mimiką twarzy. Może wypaść całkiem ciekawie, nawet jeśli wyjdzie nie tak jak powinno.

OBRÓBKA
Do obróbki zdjęć używam programu Photoscape. Możecie go pobrać --->tutaj<--- . Jest on darmowy, intuicyjny i łatwy w obsłudze. Większość opcji użyłam sama 'na oko' bez żadnych poradników.
Najczęściej dodaję 'Auto poziom', 'Auto kontrast', wyostrzam, rozświetlam. Nieraz przyciemniam, pogłębiam, dodaję krzywe (ctrl+m). W ostatnim czasie bardzo spodobał mi się efekt kliszy- Velvia. Lubię też tworzyć efekt zamazanego tła, niczym z lustrzanki. Dodaję w tedy efekt 'fragment poza ostrością'. Często pytacie jak dodaję napisy i obrazki na zdjęcia. Używam do tego strony internetowej picmonkey.com , którą z całego serca polecam. Jestem przekonana, że poradzicie sobie z obsługą, a jeśli nie, to napiszcie mi w komentarzu, a stworzę na ten temat osobny poradnik.














W tym roku postanowiłam spróbować swoich sił w organizowanym już 11 raz konkursie na Blog Roku. Nie ukrywam, konkurencja jest bardzo duża. W kategorii, w której biorę udział 'Styl życia' zgłosiło się około 400 osób! 

Sama nie liczę na największy sukces- zaproszenie na Galę wręczenia nagród, ale dostanie się do pierwszej dziesiątki to już będzie dla mnie ogromne wyróżnienie. Jeśli mnie lubisz, czytasz mojego bloga, chętnie tu wpadasz, chcesz docenić moją pracę i uważasz, że zasługuję na to, by dostać się do kolejnego etapu, wyślij wiadomość o treści:  F11248, pod numer: 7124 Koszt to 1,23 , ale wspierając mnie, wspieracie także Fundację Dziecięca Fantazja. SMS można wysłać tylko raz z jednego numeru, ale zawsze możecie zachęcić do głosowania także swoich znajomych i rodzinę. Będę niezmiernie wdzięczna! Wiem, że mogę na Was liczyć! Z góry dziękuję za każdą wiadomość oddaną za mnie i mojego, a właściwie NASZEGO bloga!


GŁOSOWANIE TRWA od 23.02 do 01.03
To jak? Pomożecie?


P.S. Tym razem stanęłam po drugiej stronie aparatu i sama wcieliłam się w rolę fotografa. Efekty możecie zobaczyć na dzisiejszych zdjęciach. Modelką jest Wiktoria z bloga <klik> . Mam nadzieję, że taka odmiana przypadnie Wam do gustu.

57 comments:

  1. Bardzo pomocny post który przyda się każdemu świeżemu fotografowi :3
    http://pinkk-dress.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Ciekawy poradnik :)
    Ja akurat nie jestem uzdolniona jeżeli chodzi o zdjęcia :P
    Co powiesz na obs za obs ?- zacznij a ja się zrewanżuję
    Zapraszam również na konkurs na moim blogu który sama organizuję


    magicworldprincesscarmen.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Świetne rady! Na prawdę za każdym razem gdy widzę twoje zdjęcia jestem pod ogromnym wrażeniem, że taki aparat robi tak świetne zdjęcia. Myślę, że jako fotogram również się genialnie spisałaś :)
    natalciag.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Wreszcie doczekałem się poradnika :* super i oczywiście piękne zdjęcia :)

    ReplyDelete
  5. Super to opisałaś ! Długo szukałam takiego postu z poradnikiem, a ten jest idealny ! :))
    Muszę skorzystać.
    berrythere.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Przeczytałam cały post i dosłownie nie mam nic do dodania. Zawarłaś w nim najważniejsze informacje i moim zdaniem o niczym nie zapomniałas :) Gratuluję! Wiktoria świetnie sprawdziła się w roli modelki.

    Natasiak.blogspot.com

    ReplyDelete
  7. Bardzo dobre rady!
    Najważniejsze jest chyba dobre oświetlenie, bo to tez wiąże się z jakością.
    Masz śliczną fryzurę!

    live-telepathically.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Bardzo, bardzo przydatny wpis! Poradnik jest świetnie napisany, w przystępny sposób, tak, że nawet zupełny laik jest w stanie wiele wynieść z tej lektury :)

    ReplyDelete
  9. oooooo post dla mnie:) evelciovelove.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. Bardzo pomocny post, faktycznie ten aparat robi bardzo dobre zdjęcia jakościowe.

    http://moniqa-blog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  11. ja tam talentu do zdjęć nie mam ;)

    ReplyDelete
  12. Super post! Bardzo mi się przyda ;) I nie tylko mi :Dbardzo ppodoba mi się Twój styl pisania :) Pozdrawiam ;) lifeblondes.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. No no ! Super rady, na pewno się komuś przydadzą (w tym mi). Wszystko dobrze opisane :)
    Pozdrawiam :)
    http://justixowyblog.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Nie mam dobrego aparatu, ale myślę, że bez niego też mogą być ciekawe zdjęcia dzięki całęj reszcze. Super post :D
    Obserwuję ;)

    graybody.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. Świetny i przydatny post ! Na pewno skorzystam :)
    Śliczne zdjęcia!!! Fajne warkoczyki =D
    Pozdrawiam ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wszystkie szczegóły są tutaj: blogroku.pl

      Delete
    2. Wszystkie szczegóły są tutaj: blogroku.pl

      Delete
  16. Co to jest za konkurs ? I na jakiej stronie go znajdę ? Powodzenia :)
    nulaamynewblog.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Na pewno skorzystam z Twoich porad!
    Masz mój głos! ♥
    http://written-by-loony.blogspot.com/

    ReplyDelete
  18. mega porady! postaram się skorzystać!
    zagłosowałam na blog roku ♥
    piękne zdjęcia!

    http://by-aleksandraa.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Super mi sie podoba, fajnie tak poczytac, zwłaszcza gdy sama interesuję się fotografią :)
    photopassionme.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. Świetne rady! Na pewno pomogą wielu osobom :)
    Zdjęcia w poście jak zwykle śliczne :)
    Powodzenia w konkursie!
    http://part-of2.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. nie znam się na fotografowaniu-jak stanę takie mam zdjęcie :) jesteś piękna!

    ReplyDelete
  22. nie wiem czy dodało poprzedni komentarz bo blogger odmówił mi posłuszeństwa.... w każdym razie pisałam że nie znam się na fotografowaniu i jak stanę-takie mam zdjęcie :) jesteś piękna! jak zdublowałam to przepraszam :)

    ReplyDelete
  23. Dobre światło i tło to podstawa. Również używam picmonkey, bardzo fajny post :)
    La-karolla.blogspot.com

    ReplyDelete
  24. Jak dla mnie bardzo ciekawy post gdyż chcę być w przyszłości fotografem *-* dziękuje :*
    zapraszam do mnie lidkakurek.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  25. Bardzo ciekawy post,regularnie będę wpadać ;)

    ReplyDelete
  26. Świetny poradnik! Do większości reguł stosowałam się podświadomie ale na pewno przyda się początkującym :)

    http://sakurakotoo.blogspot.com/

    ReplyDelete
  27. Bardzo fajny poradnik!
    Świetne buty;)
    Obserwuję!
    Pozdrawiam!
    zubrzycanka.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. Bardzo fajnie napisany post!
    Ładne zdjęcia :)

    http://by-aleksandraa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  29. Hmm, chyba zastanowię się nad kupnem tego aparatu, ponieważ robi na prawdę świetne zdjęcia! :)
    http://ibaginska.blogspot.com/

    ReplyDelete
  30. Bardzo przydatny post! wy-stardoll.blogspot.com

    ReplyDelete
  31. Nie ma to jak napisać referat w komentarzu i cofnąć stronę... ehh
    Podsumuję bo nie chce mi się od nowa pisać:
    1. spoko rady ale sama się do nich stosuj bardziej albo dodaj mniej zdjec
    2. nie spinaj się tak na zdjęciach (o ile to ty)
    3. zabranie przyjaciół na sesję czasami przeszkadza, lepiej kogoś kto ma oko do zdjęć
    4. czytam co jakiś czas bloga i go lubię
    http://swiatweni.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dziękuję. Co masz na myśli pisząc, że sama mam się stosować do tego, co zawarłam w poście? Iii.. na tych zdjęciach to nie ja. Napisałam o tym na końcu wpisu...

      Delete
  32. Śliczne zdjęcia
    Pozdrawiam
    Love-styl.blogspot.com

    ReplyDelete
  33. Ja mam bardzo duży problem z pozowaniem, przed obiektywem jestem jak drewno :)
    naoffashion-click

    ReplyDelete
  34. Dzięki za rady. Na pewno się przydadzą :) :)
    A szczególnie ta z pozowaniem...poćwicze nad tym

    wymieniajacspojrzenia.blogspot.com

    ReplyDelete
  35. Rady na pewno się przydadzą, sama powoli zaczynam przygodę z fotografią i szukam, czytam różne poradniki, blogi odnośnie tego. Pozdrawiam c:

    www.ellalithcapricorn.blogspot.com

    ReplyDelete
  36. Fajny, przydatny post i warkoczyki bardzo przypadły mi do gustu^^
    http://deeeemem.blogspot.com/

    ReplyDelete
  37. Rady się przydadzą. :) Pozdrawiam, www.hoe-e.blogspot.com

    ReplyDelete
  38. Zdjęcia są super ale czeka cię jeszcze duuuuużo pracy! Ciekawy poradni, przyda się początkującym!
    www.najkablog99.blogspot.com

    ReplyDelete

  39. Bardzo cenne wskazówki- na pewno wiele początkujących osob skorzysta :)
    mi sesję robi narzeczony- na początku też trochę się krępowalam, ale teraz już leci z górki :) hehe

    Świetny zestaw, luz i wygoda przede wszystkim, ale wciąż jest modnie i stylowo- i przede wszystkim nie przekombinowane, jak to bywa na większości blogów- te dziewczyna powinny brać z Ciebie przykład :)

    super fryzurka- przeuroczo w niej wyglądasz :)

    pozdrawiam :)
    Daria

    ReplyDelete
  40. Bardzo cenne rady, piękną masz fryzurkę :) śliczne zdjęcia
    Poklikaj u mnie jeśli możesz w najnowszym poście

    ---------------------------------
    http://fashionelja.pl

    ReplyDelete
  41. Nice post and great blog :) I follow you :)
    Have a nice day :)

    http://itsmetijana.blogspot.rs/

    ReplyDelete
  42. Bardzo ciekawe zdjęcia ;)
    Zapraszam do mnie.
    Www.neessy.blogspot.com

    ReplyDelete
  43. Dobre porady :) widać że się na tym znasz ;) zdjęcia bardzo ładne :)http://nieidealnaaa4.blogspot.com/?m=1

    ReplyDelete
  44. Niesamowity blog a zdjęcia idealne!Jak Ty to robisz? :)
    Kreatywnatalia.blogspot.com

    ReplyDelete
  45. świetne porady, ja zawsze mam problemy z pozowaniem, na szczęście mam blog kosmetyczny - więc często nie ma takiej potrzeby:)

    ReplyDelete
  46. Super post, szukałam takich poradników wszędzie i jest, na pewno skorzystam z twoich rad, szczególnie z rad jeśli chodzi o samą obróbkę. :)) Zapraszam na krótką notkę na blogu. ^^ Pozdrawiam.

    ReplyDelete
  47. Super zdjęcia i porady :) Powodzenia w konkursie!

    High Five? :)
    http://fridayp.blogspot.com/

    ReplyDelete
  48. Byłam przekonana, że wykonujesz zdjęcia lustrzanką ! :o Ja też przez jakiś czas robiłam zdjęcia cyfrówką i naprawdę nie wychodziły źle ! A co do sesji - bardzo pożyteczne rady, dla tych, co dopiero zaczynają przygodę przed/ za aparatem. Nie można się stresować, to nie klasówka, zdjęcia, nawet z pozoru nieudane, mogą przypaść ludziom do gustu. ;)
    http://momentcatcher00.blogspot.com/

    ReplyDelete
  49. Aparat wydaje się bardzo przyzwoity, a zdjęcia wychodzą rzeczywiście super ;)

    ReplyDelete
  50. Jesteś piękna. Tę fryzurę uwielbiam i noszę na co dzień. Blog cudowny. Trzymaj tak dalej. :)

    ReplyDelete
  51. świetny post i zdj mega i zajebisty blog pozdrawiam :D http://moda-modelki-modele.blogspot.com/2016/03/cos-o-na-yt-chcecie.html

    ReplyDelete

Dziękuję za każdy komentarz i obserwację.