6/17/2016

JAK NAPISAĆ DOBRY WPIS NA BLOGA? | KONKURS


Jak napisać dobry artykuł, aby był interesujący i atrakcyjny dla czytelnika? To pytanie z pewnością spędza sen z powiek osobom zajmującym się blogowaniem. Jeśli sam prowadzisz swoją witrynę internetową wiesz, jak trudno dzisiaj wyróżnić się spośród innych, jak trudno wymyślić coś oryginalnego, czego jeszcze nie było. Codziennie na świecie publikowanych jest około 2 milionów nowych postów. Przebicie się przez taki nakład, wydaje się niemal niewyobrażalne, ale jednak... możliwe! Jak osiągnąć taki sukces? Jak stworzyć tekst, który porwie tłumy? Jak zaistnieć w blogosferze? Co pisać? O czym pisać?
Pisz przede wszystkim do ludzi. Dbaj o czytelnika. Spróbuj go zrozumieć, dawaj mu ciekawe, wartościowe i użyteczne treści, które wprowadzą coś nowego w jego życie. Pomogą rozwiązać problemy. Zainspirują. Poprawią humor.

Każdy dobry artykuł musi być przemyślany i zawierać sprawdzoną wiedzę oraz argumenty, które poruszą odbiorcę. Zanim zaczniesz pisać, zgromadź jak najwięcej informacji na temat, który chcesz poruszyć. Poszperaj w książkach, w internecie. Znajdź pasujące cytaty. Zgromadź przydatne słownictwo i gotowe zdania. Rozplanuj artykuł, w tym celu możesz stworzyć listę i na jej podstawie opracować notkę.

Tekst musi być czytelny, jasny i zrozumiały. Dbaj o poprawność ortograficzną, stylistyczną, językową i interpunkcyjną. Aby sprawić, by tekst był żywszy i bardziej dynamiczny, pisz najlepiej w czasie teraźniejszym oraz stronie czynnej. Nie mieszaj liczby mnogiej z liczbą pojedynczą czasowników. Unikaj skrótów, powtórzeń oraz skomplikowanych, wielokrotnie złożonych zdań. Lepiej zastosuj krótkie. Pisz jak najprościej. W Twojej notce zbędne są terminologiczne, wyszukane i abstrakcyjne, zapożyczone z języków obcych sformułowania. 

Dbaj o wygląd tekstu. Wyjustuj go. Dobierz odpowiednią wielkość i kolor czcionki. Urozmaić ciekawą grafiką oraz zdjęciami. Podziel na części. Każdą nową myśl rozpoczynaj od akapitu. Sprawi to, że tekst będzie logiczny i ułożony, co ułatwi czytanie.

Nie spoufalaj się zbyt bardzo. Nie wyrażaj za często swoich osobistych odczuć na dany temat. Pisz po prostu jak jest, a nie co o tym sądzisz. Każdy może mieć inne poglądy. Innych ludzi nie koniecznie musi interesować Twoje zdanie.

Postaw na jakość, a nie na ilość. Lepiej pisać treściwie i do rzeczy, zamiast 'lać wodę'. Poza tym, gdy tekst jest zbyt długi istnieje duże prawdopodobieństwo, że odbiorcy znudzą się i nie doczytają do końca.

Przed opublikowaniem tekstu odczekaj co najmniej 24 godziny. Prześpij się z nim. Przeczytaj go jeszcze raz następnego dnia i popraw, albo dodaj coś nowego.






NA KOŃCU CHCIAŁABYM ZAPROSIĆ WAS NA KONKURS, KTÓRY ORGANIZUJĘ RAZEM Z MARTYNĄ I PATRYCJĄ. WIĘCEJ SZCZEGÓŁÓW TUTAJ (KLIK).

52 comments:

  1. Bardzo świetne rady. Skorzystam z nich, ponieważ jestem początkującą blogerką. :)
    ps. obserwuję :)
    https://oczamiwyoobrazni.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Bardzo dobre rady. Na pewno skorzystam :)

    ReplyDelete
  3. Bardzo mądre wskazówki ;P
    W pełni się zgadzam z Tobą :P choć wyrażanie swoje zdania myślę że w blogowaniu jest ważne, bo po co pisać neutralnie... tak możemy poczytać sugestie w gazetach a blog to jednak świat blogera, który opisuje swoje zdanie i spostrzeżenia :)
    Zapraszam na --> Mój Blog

    ReplyDelete
  4. Post podobny do wcześniejszego mojego na ten sam temat :) Trochę inne masz trochę inne spostrzeżenia na ten temat niż ja.
    http://www.aleksandramakota.pl/

    ReplyDelete
  5. ŚWIETNE RADY! napewno skorzystam! Zapraszam do mnie http://wiktoriaz1art.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Mega świetne!:)
    obserwujemy?:)

    mylife-tasia.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaobserwuj, jeśli mój blog Ci się podoba

      Delete
  7. Oj jak ja bym chciała mieć czasami tyle weny, żeby móc regularnie i ciekawie pisać posty! :D Ja sama zawsze proszę kogoś o sprawdzenie mojego tekstu, bo dla mnie wydaje się okej, ale ktoś znajdzie błędy i pomoże mi je zneutralizować. Mega przydatny post i przyda się każdemu blogerowi :)

    Ściskam ciepło, Sunshine

    ReplyDelete
  8. A widzisz, nigdy nie pomyślałam, aby przeczekać przed publikacją jeden dzień, by upewnić się, czy na pewno jest taki, jaki chcę, aby był. Wypróbuję to, bo sposób dobry. :) Co do odczuć i własnych opinii - mnie na przykład ciekawią i chętnie czytam takie rzeczy, ale fakt faktem możesz mieć rację. ;) Dobre rady! Arleta

    ReplyDelete
  9. Czasami krótki, ale dobrze napisany teksy potrafi wywrzeć naprawdę wielkie wrażenie na czytelniku :)
    Pozdrawiam
    Tutti
    MÓJ BLOG

    ReplyDelete
  10. Ja jestem zwolenniczka nie długich postów, lecz takich konkretnych :)
    Śliczne zdjecia!

    By-Aleksandraa.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Powiem Ci poprawiłaś coś w moim myśleniu . Bardzo na plus :)
    Pozdrawiam :)

    ReplyDelete
  12. Bardzo przydatny post, myślę że nie jednaj z nas sie przyda ,
    Gorąco pozdrawiam i zapraszam do siebie na nowy post z wieloma inspiracjami
    Obserwuje ;)
    http://blackwomanx.blogspot.com/2016/06/ulubiency-czerwca.html

    ReplyDelete
  13. Bardzo fajny artykuł i świetne rady.Na pewno się do nich zastosuje ;) Zapraszam do mnie kotosiaiblondi.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. Cenne wskazówki i widać, że wiesz o czym piszesz. Zgadzam się z twoimi radami. Jednak mój blog jest typowo opiniotwórczy i czasem trudno mi powstrzymać się przed wyrażaniem własnego zdania. Aczkolwiek staram się robić to tak aby nie urazić nikogo kto miałby odmienne zdanie :)

    ReplyDelete
  15. Wow! Twój blog jest niemal perfekcyjny w każdym calu! Chyba stałas się właśnie moją motywacją ;)
    To fakt, że bardzo ciężko się wybić, ale wiedziałam już o tym przed założeniem bloga... Powolutku staram się dążyć do perfekcji, by mój blog stał się miejscem, gdzie ludzie będę przychodzili sami z siebie po poradę, rozrywkę czy tak po prostu z powodu robionych przeze mnie zdjęć. Szczerze mówiąc skopałam trochę "powitanie". Nie dodałam żadnego zdjęcia mojego autorstwa czy też zdjęć siebie. Myslę, że to też z powodu takiego, że jeszcze dwa miesiące temu byłam ciut niesmiała by się zaprezentować, ale teraz to odrabiam ;)
    Swietnie opracowałas ten wpis. Dobre jest też pogrubianie najważniejszych treści. Poza tym ładnie to wygląda ;)
    Obserwuję, bo bardzo podoba mi się Twój blog - szablon, Twoje lekkie pióro, zdjęcia i cała reszta! Pozdrawiam i w wolnej chwili zapraszam do siebie ;)

    P.S.: Mam jeszcze pytanie: wiesz może jak zrobić na blogu "czytaj dalej" bez kosztów i prawnie?

    http://myslacinaczej29741.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bardzo się cieszę, że Ci się u mnie podoba!
      Tutaj podaję link do poradnika jak zrobić "czytaj dalej":
      http://kinga-wajman.blogspot.com/2016/04/poradnik-design-bloga-diy.html
      Mam nadzieję, że pomoże ;)

      Delete
  16. każdej blogerce, która na poważnie myśli o swoim blogu nie tylko o współpracach to post się przyda koniecznie :) pozdrawiam!

    ReplyDelete
  17. Mądre wskazówki :) naprawdę warto się do nich stosować :)
    pozdrawiam cieplutko myszko :*
    ayuna-chan.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Świetne rady!

    https://lucy-lusia2.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Bardzo cenne wskazówki, sama prawda :) chętnie będę powracać do Twojego postu, jeśli będę potrzebowała garści motywacji! ;)

    ReplyDelete
  20. Na pewno skorzystam , z którejś z Twoich porad.

    ReplyDelete
  21. Przydatne rady, na pewno się do nich zastosuję. Chciałabym dorzucić coś do Twoich wskazówek, ale za bardzo nie wiem co, napisałaś wszystkie ważniejsze "sekrety" :P

    http://hauntedunicorn.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. W poście zamieściłaś naprawdę przydatne porady, które niejednemu bloggerowi się przydadzą :)
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Fajne porady, a do tego bardzo ładne zdjęcia :)
    Mój blog :)

    ReplyDelete
  24. Na pewno przydadzą się te rady.:)
    tzanetat.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. Twój post bardzo mi pomógł! Teraz będę wiedziała jak zainteresować swojego czytelnika tekstem ♥
    http://iamwiki-blog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  26. Bardzo przydatny post! ps kto wykonywał Ci desing bloga?:)

    ReplyDelete
  27. Bardzo przydatne rady! Na pewno z wielu skorzystam :)

    marthabloguje.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. Bardzo ciekawe rady, skorzystam z tych, których nie wykorzystywałam do tej pory ;) Zastanawiam się jednak nad tym fragmentem dotyczącym wyrażania własnej opinii... sądzę, że na blogu jest to dozwolone ;) To nasze osobiste miejsce i wolno nam powiedzieć co myślimy o danej sprawie. Takie jest moje zdanie :)
    http://worldofloverance.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Odpowiem na Twój komentarz, bo ta uwaga pojawiła się już kilkakrotnie. Chyba źle się wyraziłam. Oczywiście, na blogu nawet wskazane jest udzielanie własnych opinii, dawanie rad itp. Pisząc: 'nie spoufalaj się za bardzo' miałam raczej na myśli zbyt częste podawanie swoich danych, przykładów ze swojego życia. Nie każdego interesują nasze 'perypetie'.
      Dziękuję jednak za zwrócenie uwagi. Widzę, że uważnie czytałaś post i to wyłapałaś ;)

      Delete
  29. Zawsze publikuje tekst na świeżo :) jeśli odwlekam publikacje to coraz mniej mi się podoba :D

    ReplyDelete
  30. "Unikaj (...) wielokrotnie złożonych zdań. Lepiej zastosuj krótkie. Pisz jak najprościej" - nigdy w życiu! Złożone zdania pełne przecinków, błyskotliwych epitetów i porównań to coś, co daje mi największą frajdę z pisania. "Kropki jakoś. Tak. Ograniczają mnie", także tutaj masz wielbicielkę długich tekstów, jednak jest to spowodowane tematyką mojej strony. Czytając "krótkie" posty dotyczące płyty mam zawsze pewien niedosyt oraz wrażenie, że autor niezbyt dobrze się przygotował do tematu.

    // www.ultradzwieki.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Źle się zrozumieliśmy. Chodziło mi o to, by pisać tak, aby tekst dotarł do każdego i był każdemu zrozumiały. Dlatego trzeba 'pisać jak najprościej'.

      Delete
  31. Bardzo fajny, przydatny post. :)
    Zdjęcia i wygląd bloga - minimalistycznie - tak jak lubię najbardziej;)
    Mój blog

    ReplyDelete
  32. Dobre wskazówki, przydadzą się do pisania artykułów:) Racja z tym przemyśleniem postu przed opublikowaniem.
    Pozdrawiam!:)
    I zapraszam do mnie
    www.aleksandraczaja.blogspot.com

    ReplyDelete
  33. Mnie najbardziej irytuje w niektórych tekstach to, że są mało czytelne i zdarzają się błędy ortograficzne. Rozumiem, ktoś może mieć problem z interpunkcją, bo sama nadużywam przeciwników, ale jeżeli ktoś pisze gura zamiast góra i nie widzi, że komputer mu to podkreśla to cos jest nie tak. Świetny i bardzo pomocny wpis!
    Pozdrawiam,
    sajecka.blogspot.com

    ReplyDelete
  34. Ja zawsze czekam przed publikacją :) Bardzo przydatne rady, pozdrawiam! :*
    xfromtheotherside.blogspot.com

    ReplyDelete
  35. Bardzo przydatne rady! Na pewno skorzystam z nich przy pisaniu następnego wpisu :)

    W wolnej chwili zapraszam do siebie
    http://the-fight-for-a-dream.blogspot.com/
    Blog się spodoba? Zaobserwuj!

    ReplyDelete
  36. Na pewno zastosuję się do Twoich rad :D
    http://written-by-loony.blogspot.com/

    ReplyDelete
  37. Cóż ja się z paroma rzeczami nie zgodze jesli chodzi o Twojego posta.
    Mianowicie... Kazdy blog to tak naprawde nic innego jak odczucia autora, wiec jezeli ktos pisze na jakis temat to ja jestem za tym by pisac rowniez to co sie mysli w danym temacie a nie jak to opisałaś "nie spoufalać sie za bardzo". Moze i racja ze kazdy ma inne zdanie ale jedli sie wchodzi na czyjegoś bloga to trzeba wziac to pod uwagę ze autor bedzie pisał swoje odczucia - i ma do tego prawo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chyba źle się wyraziłam. Oczywiście, na blogu nawet wskazane jest udzielanie własnych opinii, dawanie rad itp. Pisząc: 'nie spoufalaj się za bardzo' miałam raczej na myśli zbyt częste podawanie swoich danych, przykładów ze swojego życia. Nie każdego interesują nasze 'perypetie'.
      Dziękuję jednak za zwrócenie uwagi. Widzę, że uważnie czytałaś post i to wyłapałaś ;)

      Delete
  38. Piękny design! Stosuję się do większości zasad, a niektóre dopiero poznałam i zacznę wprowadzać w życie. Pięknie napisane, bardzo przyjemnie się czyta!

    Pozdrawiam gorąco ♡♡♡
    MADEMOISELLE BLOG

    ReplyDelete
  39. Świetny post! Na pewno przyda mi się w następnych postach i postaram się bardziej niż do tej pory. :)
    https://swiatmalutkiej.blogspot.com/?m=0

    ReplyDelete
  40. Skomentuję stary post, a co :D Do niczego się nie przyczepie oprócz justowania tekstu. Kiedyś mnie to zastanawiało i trafiłam na wiele artykułów, w których wszyscy blogerzy piali by nie justować tekstu.

    ReplyDelete

Dziękuję za każdy komentarz i obserwację.